De markt is een geweldige plek om je producten te verkopen, of je nu in food of non-food zit. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw kraam echt opvalt en dat klanten blijven terugkomen? Het draait om veel meer dan alleen een scherpe prijs. Je presentatie, verkooptechnieken en hoe je omgaat met klanten zijn minstens zo belangrijk.
Het belang van meer dan alleen je product
Wanneer je op een markt staat, verkoop je niet alleen een product, maar ook een ervaring. Klanten willen graag goed geholpen worden, een leuke sfeer ervaren, en vertrouwen voelen bij hun aankoop. Hoe beter je inspeelt op die behoeften, hoe groter de kans dat ze niet alleen iets kopen, maar ook weer bij je terugkomen.
Hier zijn een paar punten die belangrijk zijn naast je producten:
- Presentatie: Een rommelige kraam schrikt klanten af, hoe goed je producten ook zijn. Zorg dat alles netjes en aantrekkelijk is ingericht.
- Service: Hoe vriendelijk ben jij naar je klanten? Een glimlach en een goed gesprek kunnen veel doen.
- Verkooptechnieken: Ben je actief in het aanspreken van klanten? Leg je uit waarom jouw producten speciaal zijn?
- Consistentie: Dit geldt zowel voor de kwaliteit als regelmatig aanwezig zijn, ook telkens iets nieuws aanbieden.
Nu je meer weet wat er allemaal belangrijk is voor een omzet verhoging is het tijd voor de top 10 van de beste tips voor een omzet verhoging op de markt. Hieronder de top 10 met uitgebreid uitleg.

Uitnodigde kraam of verkoopwagen!
Zorg voor een nette, kleurrijke en overzichtelijke kraam of verkoopwagen. Gebruik aantrekkelijke banners, vlaggen, of decoratie om klanten te lokken, op te vallen en vertrouwen te wekken.
Demonstreren / laten proeven
Laat klanten je producten proeven (in de food) of zien hoe ze werken of wat je er mee kunt doen (in de non-food). Dit maakt je aanbod tastbaar en overtuigt sneller, goede en lekkere producten verkopen zichzelf.
Maak contact met de klanten
Groet je klanten vriendelijk, stel vragen, geef complimenten en toon interesse. Een goed gesprek kan het verschil maken, niet elk gesprek hoeft een verkoop gesprek te zijn, dit kan juist een positief effect hebben en vertrouwen geven, wat uiteindelijk tot een vraag of een verkoop kan leiden.
Speciale aanbiedingen
Gebruik acties zoals ‘2 halen, 1 betalen’ of korting op een tweede product om aankopen te stimuleren. Wat ook werkt is een korting bij massa, bijvoorbeeld € 2,- per stuk of 3 voor € 5,-. Je omzet kan flink stijgen met deze en vergelijkbare acties en aanbiedingen.
Betaalgemak
Bied klanten de mogelijkheid om te pinnen, contactloos te betalen of zelfs via een QR-code af te rekenen. Niet iedereen heeft nog contant geld op zak. Het niet aanbieden van andere betaalmogelijkheden kan je klanten, verkoop en omzet kosten. Contant geld moet je ook storten en maak je ook kosten mee. Daarnaast loop je ook een bepaald risico met contact geld op zak.
Kennis van je producten (verhaal erachter)
Deel waarom jouw product uniek is, bijvoorbeeld door het te koppelen aan duurzaamheid, ambacht of lokale productie. Maar ook de herkomst, de ingrediënten, materialen, allergie informatie etc. Als jij over je product kan vertellen schept vertrouwen, en laat zien dat jij acht je product staat. Zoek eventueel extra informatie over je product op, zodat jij meer weet van de producten die je verkoopt.
Seizoensproducten
Pas je assortiment aan op het seizoen indien mogelijk. bijvoorbeeld: Kerstartikelen, zomersnacks of herfstdecoraties trekken extra aandacht. Deze extra producten kunnen in een korte tijd voor een extra omzet zorgen. In de meeste productgroepen zijn er wel seizoensartikelen die interessant kunnen zijn voor jou.
Bij verkoop
Zelf heb ik een hekel dat ik bij de kassa wordt gewezen op de kassa koopjes of een andere aanbieding. Dit kan natuurlijk ook subtiel. Bijvoorbeeld als je een actie hebt 2 voor € 5,- en de klant heeft er 1 uitgezocht kun je vertellen dat er een actie is. Als je bijvoorbeeld ijs verkoopt met of zonder slagroom? Dit zijn maar enkele voorbeelden uiteraard is veel meer mogelijk. Het belangrijkste is om de klant te prikkelen om extra producten te kopen. Dit kan ook door bijpassende artikelen naast elkaar te presenteren. Dezelfde armbanden en oorbellen naast de ketting presenteren etc.
Kies voor de markten voor jouw doelgroep
Ga naar markten die passen bij jouw doelgroep, zodat je meer geïnteresseerde klanten bereikt. Niet elk product is geschikt voor elke streek of markt. Verkoop jij duurdere producten, dan heb jij hier een specifieke doelgroep voor nodig. Een markt met een rommelmarkt is vaak geen goede keuze maar kies voor een luxere markt of fair. Heb jij goedkope producten, dan kan een combinatie van een vlooienmarkt en braderie wel een optie zijn, of voor te kiezen voor bepaalde steden of dorpen. Zoek daarom goed uit welke doelgroep voor jouw producten het beste is, en ga dan opzoek naar jouw doelgroep, dit zorgt voor meer omzet.
Positieve energie (gezelligheid)
Sta met enthousiasme achter je kraam. Een vrolijke uitstraling zorgt voor een gezellige sfeer en trekt meer bezoekers. De bezoekers komen om zich te vermaken en jij maakt ook deel uit van de markt of het evenement dus zorg dat gezelligheid. Als iemand hangend achter de kraam zit is dit niet uitnodigend het zelfde geld voor het bezig zijn met je mobiel. Sta positief en met een glimlach achter de kraam, dit trekt vanzelf potentiële klanten.

0 reacties